Az üzleti előtér és az előcsarnok, az üzleti fogyasztóterek, -/ utcai terek és kerthelyiségek.
Üzleti előtér és az előcsarnok: az üzlet első helyisége, ahova a bejáraton, illetve a szélfogón keresztül a vendég belép, az előtér.
Előtér létesítésére általában olyan üzletekben kerül sor ahol külön ruhatár áll a vendégek rendelkezésére és ahol több különböző típusú üzletrész található.
Az előtérből nyílnak a kiegészítő szolgáltatás és az értékesítés helyiségei.- az üzletvezetői iroda is innen nyílik.
Az előtér padozata fokozott mértékben ki van téve a szennyeződésnek, ezért tartós és könnyen mosható anyaggal kell burkolni. (Gundel: vitrin, ülőgarnitúra,.)
Az l. és II. kategóriájú üzletekben a vendégek felsőruházata, esernyői, csormagjai részére ruhatárat kell létesíteni. A ruhatárat is az előtérben kell elhelyezni.
A pultot úgy kell kiépíteni, hogy azon illetéktelen személyek ne nyúlhassam be, ill. a beadott ruhák őrizhetők legyenek.( kalapok felakasztására elegendő számú fogast kell elhelyezni- megfelelő távolság!)
A III. és IV. kategóriájú üzletekben az értékesítőtérbe betett vagy falra felszerelt fogassal is megoldható a felsőruhák elhelyezése. A boxos kiképzésű üzletekben a boxokat elválasztó falak végére is erősíthetők fogasok.
A vendéglátó üzletekben a vendégek részére külön WC-csoportot kell létesíteni. Kialakításukkor - kategóriába sorolástól függetlenül - a következő szempontokat kell figyelembe venni.
- A falakat lehetőleg a mennyezetig csempével kell burkolni.
- A padlófelületet mettlachival, márvánnyal vagy márvány mozaikkal kell ki
- A WC-csoport a fogyasztótérhez közvetlenül nem kapcsolódhat.
- A legkisebb WC-csoportnál is nemenként különválasztott előteret kell kialakítani.
- 50 férőhelyenként l db női és l db férfi WC-fülkét kell kialakítani.
- A WC-fülkék ajtajai kifelé nyíljanak.
- A WC-csoportot önálló szellőzéssel kell ellátni.
- A kéztörlést elektromos szárító, papír- vagy textiltörülköző alkalmazásávalkell megoldani.
- A mosdók fölé tükröt és piperepolcot kell elhelyezni. ;
- A mellékhelyiségek külső ajtajain külföldi vendégek számára is érthető módon kell feliratot vagy ábrát elhelyezni. !
A vendégek telefonbeszélgetéseinek zavartalan lebonyolítása érdekében az üzlet előterében telefonfülkét, de legalább egy nyilvános telefonállomást kell felszerelni. Nagy befogadóképességű éttermek, kávéházak, eszpresszók esetében vendégek részére több készüléket is indokolt biztosítani.
Az ajándékbolt kialakítása nagy szállodákon kívül csak olyan üzletekben indokolt, ahol emlék- és dísztárgyak, szakácskönyvek, levelezőlapok stb. értékesítésére igény van.
Az üzleti fogyasztóterek
A vendéglátóipari üzletek fogyasztótereinek sokfélesége az üzletkörökből és üzlettípusokból, valamint a különböző értékesítési módok, formák alkalmazásaiból adódik
A sokféle fogyasztótér közös vonása, hogy itt fogyasztják el a vendégek az általuk megrendelt, kiválasztott, kifizetett ételeket és italokat.
A fogyasztóterek kialakítása és berendezése során a kategóriába sorolástól függően különbséget kell tenni az: ülő és álló fogyasztás helyiségei, a különterem, a terasz, valamint a kerthelyiségek között.
A kerthelyiséget a gazdasági résztől mindig el kell választani, lehetőleg zöld- növény-takarással.
A teraszok és kerthelyiségek berendezései asztalok, székek, szervizasztalok, ill. hűtőládák, hűtővitrinek, esetleg faszénnel működő rostsütők lehetnek.
A melegkonyhás üzletekben hagyományos értékesítés esetén az étel- és italkiadók (tálaló, söntés) általában a felszolgáló office-on keresztül kapcsolódnak az étteremhez. A többi üzletben az étel, sütemény- és italkiadó pultok közvetlenül a fogyasztótéren belül is elhelyezhetők.
Az ülő fogyasztásra berendezett fogyasztóteret a vendégek csak a szélfogón és az előtéren keresztül közelíthetik meg.
Az álló fogyasztású üzletekben általában a bejáraton keresztül közvetlenül a fogyasztótérbe jutnak a vendégek.
Ha az üzletben állandó műsort szolgáltatnak, a színpadhoz a művészöltözőknek is a hangszertárolóknak közvetlenül kell kapcsolódniuk.
A fogyasztóterek alakjának és helyiségkapcsolatainak meghatározásakor a következőket kell figyelembe venni.
Az értékesítés dolgozói az árukiadó helyektől minél rövidebb úton eljuttathassák a rendeléseket a vendégekhez, illetve visszaszállíthassák a szennyes edényeket és felszereléseket.
A vendégek elsősorban a meghittebb, intimebb sarkokat, az oldalfalak melletti asztalokat kedvelik.
* * A fogyasztótérbe állított asztalok, asztalsorok és a köztük lévő közlekedő-kialakítása optimális legyen
.
A fogyasztóterek kiképzésekor a következő szempontokat kell figyelembe venni:
'Az ablakok elhelyezésével, nagyságával üzletenként eltérő célok valósíthatók meg: befolyásolható az esetleges kilátás, illetve belátás; az utcán át történő értékesítés fellendítése, stb.
A kirakatok a hidegkonyhai és cukrásztermékek árusításának és reklámozásának legjobb eszközei. A kirakatok hűtéséről -fűtéséről - világításáról gondoskodni kell. Fontos kialakítási szempont a könnyű tisztíthatóság, a pára- és pormentesség biztosítása is.
A fogyasztóterek fal-- és padlóburkolatát helyesen kell megválasztani. - az igénybevétel mértékétől függ.
A legszínvonalasabb a faltól falig szőnyeg.
Ezt követi a parketta-, majd a műanyag borítás-színvonalas üzletekben ilyen meleg burkolatokra van szükség.
Kivételt ez alól a nagy forgalmú önkiszolgáló üzletek képezhetnek, ahol a hidegburkolat (márvány, műkő) is elfogadható. A falburkolatok tekintetében is lényeges a tartósság, könnyű tisztántarthatóság, de ezeknél a bensőséges hatás elérésére kell törekedni (főleg éjszakai bárok)
Az üzlethelyiségek világításának kialakítását elsődlegesen az egyes helyiségek funkciója határozza meg. Biztosítani kell ugyanakkor a megfelelő erősségű megvilágítást, a káprázat-mentességet, a jó színhatást és a gazdaságosságot.
- Az üzletek fűtését helyi fűtéssel és központi fűtéssel lehet megoldani. Az üzlet fűtési rendszerét úgy kell kialakítani, hogy az az egyes helyiségekben a megfelelő fűtési hőmérsékleteket biztosítsa.
- Az üzleti helyiségekben természetes vagy mesterséges szellőzést lehet biztosítani. Természetes szellőztetés alkalmazásakor a gyakori huzat káros lehet. Ezért a magasabb kategóriába sorolt egységeknél mesterséges szellőztetést célszerű al Ezek az eszközök a különböző szellőztető- és klímaberendezések.
Ezeknél feltétlenül figyelembe kell venni, hogy létesítésük és fenntartásuk meglehetősen költséges.
Az ülő fogyasztás helyiségei és berendezésük
Az ülő fogyasztáshoz szükséges alapvető berendezések az asztalok, a székek, a kisegítő asztalok, illetve szervizasztalok, éttermi kocsik.
Vannak üzletek, ahol a fogyasztótér berendezéseit még bemutató- és büféasztal, valamint látványkonyha egészíti ki.
Az asztalok és székek elrendezésénél, a méretükből kell kiindulni és a helyet foglaló vendég, valamint a felszolgálást végzők helyszükségletét is figyelembej kell venni. Ennek megfelelően megkülönböztetünk soros, boxos és átlós asztal elrendezést.
A látványosságot szolgálja az étteremben kialakított látványkonyha. Ezt rendszerint étel-melegentartó pulttal, kemencével vagy frissen sütésre alkalmas berendezéssel szerelik fel. Az üzlet egyes specialitásainak befejező műveletei, tálalása is itt végezhetők el.
Sok étteremben a bejárat közelében un. bemutatóasztalt állítanak fel. Erre ízlésesen, látványosan lehet elhelyezni az üzletben kapható ételeket és azok alapanyagait (húsok, halak, gyümölcsök, zöldségek stb.), valamint a különlegesebb italokat (borok, vermutok, pezsgők).
A vegyes ízelítők és hideg ételek bemutatásának és kínálásának bevált megoldása az étteremben elhelyezett különféle módon hűthető büféasztal. A büféasztal egysíkú vagy lépcsőzetes kiképzésű lehet. Utóbbi esetben a büféasztal jobban tekinthető a vendégek számára.
A különböző éttermi kocsik az ital-, a vegyes ízelítők, a salátás, a melegentartó, a flambírozó, a sajt-, a gyümölcs-, valamint a süteményes kocsi. Ezek segítségével a vendég asztalánál közvetlenül mutathatjuk be, illetve kínálhatjuk a választékot.